Siyahım Afrikalıyım Türküm
Gül Büyükbeşe
Görüntü Yönetmeni

Uşakların Dansı Kolbastı
Zühre Saral Gökağaç
Kameraman

İstanbul'da Erguvan Vakti
Şükran Özmen
Kameraman

Nağmede Şifa
Muammer Göktürk, Didem Turgut
Görüntü Yönetmeni

La Risette
Ayşe Merve Altınsoy
Görüntü Yönetmeni, Kurgu

Chloe
Bahar Elçin Kavak
Görüntü Yönetmeni, Kurgu

Hayri Çölaşan
Görüntü Yönetmeni, Kameraman
http://www.hayricolasan.com
hayri.colasan@gmail.com
05355667340

Sinema Yazarı
http://www.kameraarkasi.org
kameraarkasi.org@gmail.com



2010


Anılar



Uşakların Dansı Kolbastı

Belgesel, Dijital Betacam, Renkli, Türkçe, 41'

Yönetmen - Zühre Saral Gökağaç
Yapımcı - Zühre Saral Gökağaç, TRT
Danışman - Ferdi Sakallıoğlu
Görüntü Yönetmeni - Yüksel Şıpka
Kameraman - Yüksel Şıpka, Hayri Çölaşan
Jenerik Müziği - Aytaç Köktürk
Seslendiren - Şahan Ergüney

Kimi serseri oyunu dedi… Canlı ve kıvrak bu oyuna Karadeniz’in repi diyenler de oldu. Trabzon başta olmak üzere yıllardır düğünlerde ve eğlencelerde oynanan Kolbastı, horondan sonra bölgenin ikinci milli dansı oldu. Bir dönem internette tıklanma rekorları kırdı. Trabzonsporlu futbolcular sezon maçlarında galibiyetlerini Kolbastı dansıyla kutladı. Şov programlarına konu oldu. Doğu Karadeniz’den başlayan Kolbastı çılgınlığı dalga dalga tüm ülkeye yayıldı.Uşakların Dansı belgeseli, özellikle Faroz mahallesinden yola çıkarak Kolbastı oyununun tarihçesini, özelliklerini ve mahalle sakinlerinin bu oyun eşliğinde yaşadığı duyguları anlatıyor. Belgeselde, bir mahallenin kültürel ve sosyal yaşamının portresi çizilirken; Konstantin Muammerlerin, Ali Osmanların, Aga Cahitlerin, Kıymetlilerin günümüze taşıdığı bir mahalle dansını özünü bozmadan yaşamak ve yaşatmak adına verilen emek gözler önüne seriliyor.



Siyahım Afrikalıyım Türküm

Belgesel, Dijital Betacam


Yönetmen - Gül Büyükbeşe
Yapımcı - Özlem Eralp
Görüntü Yönetmeni - Hayri Çölaşan
Kurgu - Nuri Leblebici
Ses - Fatih Aksop
Koordinatör - Turhan İpek
Müzik - Murat Gedikli

“Evvel zaman içinde, kalbur saman içinde,
Bu dertli dünyanın bir çok yerinde,
kara derili köleler yaşarmış.
Boğaz tokluğuna çalışır, kıvrılabildikleri yerde uyurlarmış.

Gün olmuş, gece olmuş.
Ama devran bir türlü dönmemiş.
Efendiler hep efendi, köleler hep köle kalmış!”

“Siyahım, Afrikalıyım, Türküm” adlı belgesel işte bu altyazı ile başlıyor.

Osmanlı’da kölelik kurumunu anlatan “Arap Kızı Camdan Bakıyor” adlı 2007 yapımı belgeselin devamı niteliğindeki film, Cumhuriyet kurulana dek, her yıl Osmanlı topraklarına taşınan binlerce Afrikalının torunlarının öykülerinin peşine düşüyor; umutlarının, sevinçlerinin, hüzünlerinin ve çoğu için bir türlü bitmeyen yoksulluklarının…



Nağmede Şifa

Belgesel, Dijital Betacam, 13 Bölüm, 30'


Yönetmen - Muammer Göktürk, Didem Turgut
Yapımcı - Muammer Göktürk, Didem Turgut
Metin Yazarı - Muammer Göktürk
Kameraman - Yüksel Şipka, Hayri Çölaşan

Her biri 30 dakikalık üç bölümden oluşan belgeselde; müzikle insan ilişkisi, müziğin insan ruhundaki etkileri ile tarihin ilk dönemlerinden bu yana müziğin tedavi amacıyla kullanılışı ele alınıyor.
Edirne, Amasya, Kayseri ve İstanbul’daki Selçuklu-Osmanlı darüşşifalarının da tanıtıldığı programda, buralarda yapılan müzikle tedavi uygulamaları da sergileniyor. İstanbul’daki Kazak Kültür Merkezi’nde çekilen geleneksel Kazak müziği örnekleri ile Van ili Ulupamir Köyü’nde yaşayan Kırgızların yaptığı gösteriler, programın ilginç öğeleri arasında yer alıyor.

1. Bölüm- Tarihin eski dönemlerinde, Orta Asya Türk uygarlıklarında Baksı, Şaman, Kam adı verilen şifacılar ve bunların tedavi yöntemleri ile söz konusu seanslarda kullanılan müzik aletleri ve diğer araç-gereçler tanıtılıyor. Programa TÜMATA (Türk Musıkisini Araştırma ve Tanıtma Topluluğu) Başkanı Doç. Dr. Oruç Rahmi Güvenç, İTÜ Türk Musikisi Konservatuarı Öğretim Üyeleri Prof. Şehvar Beşiroğlu ve Doç. Haşmet Altınölçek; Trakya Üniversitesi Tıp Fak. Öğretim Üyesi Prof. Levent Öztürk ile sanatçı Gökhan Kırdar konuşmacı olarak katılıyorlar.

2. Bölüm - Selçuklu ve Osmanlı uygarlıklarındaki darüşşifalar ile buralarda yapılan müzikle tedavi uygulamaları ve yöntemlerinin anlatıldığı bu bölümde konuyla ilgili tarihsel belge veçeşitli görsel malzemeler sergileniyor. Doç. Oruç Güvenç, Prof. Şehvar Beşiroğlu, Doç. Haşmet Altınölçek, Prof. Levent Öztürk ve sanatçı Gökhan Kırdar açıklayıcı konuşmalarıyla programda yer alıyorlar.

3. Bölüm - Müzikle tedavi alanında günümüzde yapılan uygulamalar ve bilimsel araştırmaların anlatıldığı bu bölümde, İstanbul NP Hastanesi ile Trakya Üniversitesi’ndeki konuyla ilgili çalışmalar sergileniyor. Ülkemizdeki müzikle tedavi uygulamalarına katılan yabancı sanatçı ve araştırmacılarla yapılan röportajların da yer aldığı bu bölümde kısa adı TÜMATA olan (Türk Musikisini Araştırma ve Tanıtma Topluluğu’nun konuyla ilgili çeşitli etkinlikleri de tanıtılıyor.



İstanbul'da Erguvan Vakti

Belgesel, Dijital Betacam, 45'

 

Yönetmen - Şükran Özmen
Yapımcı - Şükran Özmen, TRT
Yapım ve Yönetmen Yardımcısı - Ömer Özmen
Görüntü Yönetmeni - Yüksel ŞIPKA
Kameraman - Yüksel Şipka, Hayri Çölaşan
Set Şefi - Tarık Karakulak

Erguvan ağaçları ve İstanbul… Belgeselde, çocukluğunu erguvan ağaçlarının altında geçirmiş Bilsen Gürer, anılarının İstanbul’unu anlatıyor. Ebruda erguvanı deneyen sanatçı Yılmaz Eneş, erguvanı “zorlukları yenip de gelen bir ağaç” olarak tanımlıyor. Kat’ı sanatının duayeni Dürdane Ünver, Boğaz’daki renk cümbüşünün eserlerine nasıl yansıdığını anlatıyor. Tarihçi Salim Aydın, İstanbul ve erguvan ilişkisinin geçmişine uzanıyor. Ressam Betül Aydıner Chacko, anlatımında “Boğaz’da erguvana çıkmak”, sanatında “güzeli görmek” kavramlarını bizimle paylaşıyor.
Demiryolcu-Müzeci Ruhan Çelebi, erguvan ağacıyla ilk tanışıklığını ve yaşamının bir parçası haline nasıl geldiğini anlatıyor. Botanikçi Prof. Asuman Efe, Anadolu’nun ve İstanbul’un zengin coğrafyasında erguvanın yeri üzerinde duruyor. Minyatür sanatçısı ve sosyal antropolog Gülgün Anmaç’ın sohbetinde, “kadim şehir İstanbul’un kadim ağacı erguvan” vurgusu yapılıyor, erguvanın minyatür sanatına nasıl yakıştığı gözleniyor. Erguvan İstanbul Derneği sözcüsü Hüseyin Emiroğlu ise, Ahmet Yakupoğlu ve Süheyl Ünver’in erguvanlı tabloları eşliğinde, erguvan zamanı herkesi İstanbul’a bekliyor. Erguvan, edebiyatımızda en çok Hilmi Yavuz şiirlerine konu oluyor. Vedat Sakman ise yüreğinden iki adım ötedeki erguvanlar için beste yapıyor.



La Risette

Kısa Film, Kurmaca, HDV, 16:9, Fransızca


Le Directeur - Ayşe Merve Altınsoy
Le Scénario - Ece Mızraklı, Ayşe Merve Altınsoy, Can Çançin
La Producteur - Meriç Mataracı
Le Caméraman - Hayri Çölaşan
La Habilleuse - Ece Özpınar
Le Monteur - Hayri Çölaşan, Alaz Çölaşan
La Transportation - Can Mızraklı, Murat Altınsoy

Avec
Ayşe Merve Altınsoy .... La fille qui est la vandeusse du mauchair
Ece Mızraklı .... La fille qui est la vandeusse de la pature
Ece Özpınar .... La fille qui pleur
Meriç Mantarcı .... La serveuse
Ayşegül Akçay .... La premiere fille
Berkay Kamgözen .... La Garson Qui Est Dans la Café



Chloe

Kısa Film, Kurmaca, HDV, 16:9, Renki, Fransızca


Directeur - Bahar Elçin Kavak
Scénario - Bahar Elçin Kavak, Zeynep Altunsoy
Producteur - Gül Kavak, Çetin Altunsoy
Caméraman - Hayri Çölaşan
Montage - Hayri Çölaşan, Alaz Deniz Çölaşan

Les Acteurs
Bahar Elçin Kavak .... Chloe
Barış Kaanbek .... Boris
Zeynep Altunsoy .... Lily
Sıla Ünal .... Sylvie
Hazel Köseoğlu .... La Voisine
Karya Cansın Karakaş .... Sophie
Aslı Demirci .... Nathalie
Naz Ergörün .... Le Professeur